eCPC

eCPC staat voor Effective Costs Per Click. Het is een online marketing term die wordt gebruikt om de prestaties van verschillende advertenties met elkaar te vergelijken.

De eCPC zijn de gemiddelde kosten per klik. Vaak worden advertenties afgerekend per 1000 views (ook wel CPM genoemd). Door alle uitingen terug te rekenen naar eCPC kan je ze beter met elkaar vergelijken.

De eCPC reken je heel eenvoudig uit door de totale kosten te delen door het aantal kliks. Heb je bijvoorbeeld 5000 euro uitgegeven aan advertenties, en heb je hierdoor 10.0000 bezoekers op je website gehad, dan heb je een eCPC van 50 cent betaald.

eCPC bij affiliate marketing

Bij affiliate marketing rekenen websites die adverteerders promoten hun inkomsten vaak terug naar eCPC. Bij affiliate marketing sturen websites  bezoekers door naar adverteerders. Ze krijgen alleen betaald als er een transactie is gegenereerd.

Stel een website stuurt 1000 bezoekers naar adverteerder A, en 1500 bezoekers naar adverteerder B. Beide adverteerders hebben een soortgelijk aanbod.

Bij adverteerder A verdient hij onder aan de streep 1500 euro en bij adverteerder B 2000 euro. Dan is de eCPC bij adverteerder A 1,50 euro (1500/1000=1,5) en bij adverteerder B 1,33 (2000/1500=1,33).

De website heeft dus meer verdient bij adverteerder B, maar had hij hetzelfde aantal kliks naar adverteerder A gestuurd, dan had hij 250 ((1500*1,5)-2000) euro meer verdiend.

Welke factoren hebben invloed op de eCPC bij affiliate marketing?

De volgende factoren hebben allemaal invloed op de uiteindelijke eCPC van een website die adverteerders promoot via affiliate marketing.

  • Conversie
  • Commissie (percentuele vergoeding)
  • Gemiddelde orderwaarde
  • Afkeurpercentage

 

Volg je ons al?
Vinden we leuk :-)

Lees ook ons blog

Recruitment.nu
SocioMerce lanceert Recruitment.nu

Met trots presenteren we Recruitment.nu. Met dit nieuwe concept maken we duidelijk onderscheid tussen de traditionele dienstverlening van SocioMerce, namelijk het genereren van kwalitatieve salesafspraken,

Lees verder

Vind je het interessant? Wij zijn expert op het gebied van LinkedIn, dus volg ons daar. Vinden we leuk!

Misschien vind je dit ook interessant?

Scrum

Scrum is een flexibele manier om (software)producten te maken. Er wordt gewerkt in multidisciplinaire teams die in korte sprints, met een vaste lengte van 1

Lees verder

HRM

HRM staat voor Human Resource Management. Het is een andere benaming voor de Nederlandse term personeelsbeleid. HRM is eigenlijk heel breed. Het omvat zowel het rekruteren van

Lees verder

Marktpenetratie

Marktpenetratie is een begrip dat wordt gebruikt in de Ansoff matrix. Bij marktpenetratie kies je als bedrijf voor de strategie om een bestaande markt te

Lees verder

Ansoff matrix

De Ansoff matrix (of Ansoff model) is een managementmodel uit 1957. Het is ontwikkeld door de Russisch/Amerikaanse econoom Igor Ansoff. De Ansoff matrix kan gebruikt worden om de groeistrategie van

Lees verder

Accountable marketing

Het begrip accountable marketing komt uit het 5 niveaus van klantgerichtheid model. Het is volgens Philip Kotler het derde niveau van klantgerichtheid dat een bedrijf

Lees verder

USP

USP staat voor Unique Selling Proposition (wordt ook wel Unique Selling Point genoemd). USP’s zijn eigenlijk de verkoopargumenten voor een product of dienst. Voorbeelden van

Lees verder